Pages

Friday, January 1, 2010

INDAHNYA

INDAHNYA HATI

Indahnya hati jika ia sentiasa diisi dengan zikrullah,
Indahnya hati jika sentiasa mendamba cinta ilahi.
Indahnya hati jika sentiasa dekat dengan Allah,
Bertambah indahnya hati jika sentiasa mengingati MATI.

Hati adalah perkara pokok yang tidak dapat dipisahkan daripada diri setiap manusia. Hati adalah cerminan batin yang akan mempengaruhi keadaan zahir seseorang itu. Rasulullah bersabda:

“Didalam tubuh manusia ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuh, jika buruk daging itu maka buruklah seluruhnya, ketahuilah ia adalah hati”

Didalam hadith tersebut Rasulullah menjelaskan tentang peranan dan kepentingan hati dalam membentuk seorang insan yang kamil.

MENJAGA HATI

Hati boleh diibaratkan seperti barang yang cantik dan berharga, walaupun barang itu mempunyai harga yang mahal, jika si pemilik tidak mampu untuk istiqamah menjaga kecantikannya, maka ia akan beransur-ansur menjadi buruk dan lama kelamaan semakin tidak bernilai. Tetapi jika pemiliknya seorang yang istiqamah, nescaya barangan itu akan semakin cantik dan kemungkinan harganya juga akan melambung tinggi.

Begitulah hati, ia perlu digilap dengan taqwa, disuap dengan zikrullah dan dididik dengan sifat-sifat mahmudah. Bukan mudah untuk mendapat hati yang indah dan manis, tetapi ianya bukanlah sesuatu yang mustahil.

Buangkan segala sifat dengki, khianat, hasad, sombong, takjub dan segala jenis perasaan yang akan memanah hati sendiri. Tanamkan sifat-sifat mahmudah yang mendorong kita mendidik hati.

“Mintalah Allah membersihkan hatimu, jika tidak berkesan, maka mintalah Allah menukarkan hatimu dengan yang baru dan bermulalah semula”

0 comments: