Pages

Wednesday, December 30, 2009

SYUKUR

Bismillahirahmanirrahim..

Firman Allah:

Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, Maka dari Allah-lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa oleh kemudharatan, Maka Hanya kepada-Nya-lah kamu meminta pertolongan.Kemudian apabila dia Telah menghilangkan kemudharatan itu dari pada kamu, tiba-tiba sebahagian dari pada kamu mempersekutukan Tuhannya dengan (yang lain), (Surah Al-Nahl: 53-54)

Maha suci Allah, yang sangat berkuasa memberikan mudharat dan menghilangkan mudharat itu dari diri makhluknya. Didalam ayat diatas Allah menceritakan keindahan kekuasaan Allah yang berhak secara TOTAL” ke atas makhluk ciptaaNya. Allah berhak memberikan ni’mat , tetapi Allah juga berhak menarik kembali ni’mat yg telah dikurniakanNya.

Tetapi sangat malang keadaan manusia zaman ini, mereka telah hilang satu perkara yang sangat berharga dan bernilai disisi Allah iaitu sifat syukur dan menyerah diri kepada ketentuan Allah.

SYUKUR

Mungkin mudah untuk menuturkan lafaz syukur dibibir tetapi hakikat yang perlu dihadapi untuk kalmah syukur itu suatu perkara yang cukup berbeza. Betullah kata-kata “medan bercakap tidak akan sama dengan medan beramal”.

Andai kita diberi hadiah atau anugerah dari seseorang, nescaya kita akan menghormati mereka dan berterima kasih diatas pemberian mereka. Tetapi mengapa dengan Allah, tuhan yang telah mencipta kita, dan memberikan segala nikmat yang tidak terhitung kira oleh akal, kita tidak pernah bersyukur kepada pemberianNya.

Syukur kepada Allah menuntut kita untuk mengabdikan diri kepadaNya, menyerahkan segala yang ada untuk agamaNya. Dan sanggup berkorban kerana membuktikan syukur yang tinggi kepada nikmat Allah. Ketahuilah bahawa nafas yang masih mampu untuk kita sedut ini adalah nikmat yang diberikan oleh Allah tanpa henti-henti.

Lihatlah kisah Rasulullah ketika mana ditanya tentang kakinya yang lebam kerana beribadat, walaupun sudah dijanjikan syurga oleh Allah, baginda menjawab “salahkah aku ingin menjadi hamba yang bersyukur?”

Ada juga diantara kita yang bersyukur hanya kerana diberikan ni’mat tetapi setelah ditimpa musibah, hilang keupayaan untuk bangkit semula dan makin jauh dari Allah. Sebenarnya musibah yang melanda juga satu ni’mat yang hanya dikurniakan kepada hambaNya yang terpilih sahaja. Sebab itu kita lihat ulama’ dulu cukup resah apabila tidak ditimpa ujian atau musibah kerana bagi mereka apabila ditimpa ujian, itu membuktikan bahawa Allah masih menyayangi mereka.

Lalu sahabat-sahabat yang mulia, mari kita lihat kembali tentang nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepada kita. Apakah kita masih tidak mahu bersyukur lagi? Cuba fikirkan dan bermulalah untuk berubah.

0 comments: