Pages

Sunday, March 22, 2015

IJTIMA ANTARABANGSA PERPADUAN UMMAH KALI KE-3 : MEMACU PERPADUAN MERENTASI SEMPADAN


Tanggal 21 mac 2015 berakhirlah program Ijtima Perpaduan Ummah kali ke-3 yang berlangsung di Kg Rusila Terengganu.  Acara gilang gemilang yang cukup memberi kesan kepada semua umat Islam diseluruh dunia khususnya yang berada di Malaysia ini telah berlangsung dengan cukup baik selama 3 hari bermula pada 19 mac 2015.

Dengan bertemakan slogan ‘Al-qudsa’ ijtima ini membawa seluruh umat Islam untuk bersatu dalam menangani isu yang melibatkan  penindasan keatas umat Islam diseluruh dunia khususnya saudara seislam kita yang berada di Palestin,  Syiria, Burma, Lubnan dan banyak lagi. Ucapan-ucapan dari delegasi seluruh Dunia juga tidak lekang mengajak seluruh umat Islam bersama untuk memberikan sumbangan sedaya upaya masing-masing dalam meringankan beban yang ditanggung oleh saudara seislam kita dimerata dunia.

Dalam ijtima kali ini juga memperlihatkan kepada kita dengan jelas tentang ketokohan Dato Sri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia. Kehadiran pengunjung tanpa mengira umur yang begitu ramai berpusu-pusu menghadirkan diri ke kg Rusila walaupun mereka tidak pernah dipaksa dan diberikan apa-apa ganjaran untuk kehadiran mereka menunjukkan pengaruh yang dimiliki oleh sosok pejuang ulama haraki ini diperingkat dunia dan tempatan. Ada yang hadir semata-mata ingin bertemu mata atau melihat dengan jelas Tuan Guru Haji Abdul Hadi secara live untuk melunaskan rindu dihati mereka. Apa yang paling penting, kehadiran dikalangan pemuda dan pemudi yang melimpah ruah memberikan isyarat yang sangat jelas terhadap kesediaan mereka untuk memberikan sepenuh sokongan dan dokongan mereka kepada Ulama yang menjadi pewaris sah kepada para anbiya.

Ijtima kali ini juga menjangkaui perbezaan pandangan dan persefahaman politik dengan kehadiran beberapa kumpulan NGO dan badan-badan politik yang turut sama memeriahkan program ini. Ijtima kali ini juga diharapkan akan terus menggerakkan solidariti rakyat Malaysia khususnya dalam isu antarabangsa yang melibatkan penindasan umat Islam.

Akhirnya kita mengucapkan seluruh penghargaan dan tahniah diatas penganjuran program Ijtima Antarabangsa Perpaduan Ummah kepada seluruh badan ahli jawatankuasa dan petugas-petugas yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program yang cukup bermakna ini. Moga dengan izin dari Allah akan menjadikan program ini sebagai titik tolak kesedaran Islam dan seterusnya membawa kepada kebangitan Islam yang akan mewarnai kepimpinan dunia ini suatu hari nanti.

Sirru ala barakatillah…

MUHAMMAD IRSYAD SYAFIQ B BURHANUDDIN

Presiden Kelab Alumni Siswazah Negeri Terengganu (KLUSTER)

0 comments: