Pages

Monday, January 4, 2010

Elokkan hubungan dengan Al-Quran

“Kalau sekiranya kami turunkan Al-Quran Ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah. dan perumpamaan-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.”
(surah Al-Hasyr:21)

Al-Quran adalah kitab suci yang turun daripada Allah swt. Al-Quran juga wajib dijadikan petunjuk dan ikutan buat kita umat Islam. Didalam ayat diatas Allah menceritakan tentang kehebatan dan keagungan Al-Quran disisi makhluk yang diciptakan oleh Allah swt.

Tetapi kini, Al-Quran semakin dilupakan. Kitab ini hanya dijadikan bacaan pada majlis-majlis rasmi yang tertentu sahaja. Ia juga hanyalah dimiliki untuk mencukupkan syarat sebagai umat Islam dan seterusnya disimpan didalam almari atau dibungkus didalam kain untuk disimpan atau dipamerkan menjadi hiasan. Jarang sudah kita mendengar alunan ayat suci ini berkumandang dirumah-rumah ataupun ditempat-tempat awam. Seperti suatu kepelikkan sekiranya melihat orang yang memegang Al-Quran ditampat awam, apatah lagi mengalunkan bacaannya.

NADI KEKUATAN

Sedangkan Al-Quran adalah nadi kekuatan umat Islam. Didalamnya terdapat pelbagai ayat yang memberikan ransangan dan semangat kepada umat Islam khususnya. Banyak pengajaran dan tauladan yang terkandung didalam setiap ayat suci tersebut.

Ia juga menceritakan tentang kesusahan dan cabaran yang sentiasa dihadapi oleh umat terdahulu agar umat Islam kini lebih berhati-hati dalam melakukan apa jua perbuatan dan tindakkan.

Kitab ini juga mampu menambahkan keimanan diri kita kepada Allah swt. Firman Allah:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan Hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal”.(Al-Anfaal:2)

Sekiranya kita membaca Al-Quran dan memberikan sepenuh penghayatan, nescaya akan meningkatlah iman kita dan pasti hati kita akan gementar pada setiap kali disebutkan nama Allah.

PEMBERSIH HATI

Al-Quran boleh diibaratkan seperti air yang dituangkan kedalam bekas kotor yang berlubang. Walaupun air tersebut tidak akan memenuhi bekas yang berlubang itu, tetapi ia pasti akan membersihkan kotoran didalam bekas tersebut.

Begitulah Al-Quran, walaupun ada dikalangan kita yang hanya membaca tanpa mengetahui intipatinya yang sebenar, tetapi ia akan tetap mengalir kedalam hati dan membersihkannya. Jadi tiada ruginya menjadikan bacaan Al-Quran sebagai rutin harian kita.

Jesteru sahabat semua, ayuh kita meneruskan dakwah ini dengan berbekalkan AlQuran sebagai panduan. Rapatkan diri kita dengan Al-Quran, nescaya Allah akan memudahkan setiap perbuatan yang akan kita lakukan…



.

0 comments: