Pages

Wednesday, January 6, 2010

Aduh, Lemahnya diri!!!

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, Sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”(Al-Baqarah:214)

Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah kepada insan yang sanggup menggadaikan harta dan jiwa mereka seluruhnya kedalam jalan Allah ini. Sesungguhnya ujian dan halangan yang disediakan oleh Allah ini menjadi satu keuntungan yang hanya diberikan kepada hambanya yang beriman dan sentiasa istiqamah dijalanNya.

Tetapi sebagai seorang manusia yang lemah dan memerlukan pertolongan dariNya, iman kita akan sentiasa berada dalam keadaan menaik dan menurun, jesteru kita juga pasti akan merasa lemah dengan perbuatan diri sendiri, sentiasa terasa ingin berputus asa dan ingin meloloskan diri daripada terjahan berat amanah yang tidak akan berhenti menerjah kita sehingga roh kita meninggalkan jasad.

Namun, percayalah wahai sahabatku sekalian, Allah tidak pernah mempersiakan usaha dan pengorbanan hambaNya yang ikhlas beriman dan berjihad pada jalanNya. Walaupun mungkin kita tidak akan melihat hasilnya ketika masih berjuang didunia ini tetapi diakhirat kelak pastinya kita akan dinanti dengan seribu macam nikmat yang telah dijanjikan oleh Allah kepada para pejuang agamaNya. Firman Allah:

“Sesungguhnya Allah Telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu Telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang Telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar”(Al-Taubah:111).

Dan ingatlah, bahawa didalam ujian Allah itu terselindung bermacam-macam hikmah yang perlu kita terokai untuk mewujudkan rasa syukur dan tawaddu’ ketika berhadapan dengan Allah. Firman Allah:

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui”(Al-Baqarah:216)

Ayuhlah sahabatku sekalian, kita rapatkan saff, luruskan tujuan dan pautkanlah ukhuwah dengan hati yang bersandarkan satu aqidah. Semoga penat lelah dan kesakitan yang telah dan akan kita hadapi ini mengiringi kita ketika berjumpa dengan Allah nanti dan seterusnya menjadi bukti untuk melayakkan kita menerima syurga Allah swt. INSYAALLAH

0 comments: