Pages

Sunday, January 3, 2010

Amanah dalam dakwah



Dalam melahirkan insan dakwah yang unggul dan sempurna, kita tidak akan lari dari membincangkan perihal amanah yang perlu digalas oleh setiap pendakwah. Amanah Seperti didalam Al-quran yang mengisahkan gunung yang hancur apabila diberikan amanah, tetapi manusia mengambil aia sebagai suatu yang sambil lewa dan tidak penting.

SIFAT WAJIB SETIAP PENDAKWAH

Para pendakwah wajib mempunyai sifat amanah ini. Ini kerana beban tanggungan yang berat terhadap tanggungjawab untuk menyebarkan agama Islam ini tergalas diatas bahu mereka. Selaku insan yang dipilih oleh Allah untuk menjadi duta dalam menyebarkan ajaran Islam, mahu atau tidak amanah yang ditaklifkan oleh Allah haruslah dipikul dan dilaksanakan dengan baik.

Jangan mengambil ringan tentang kepentingan menjaga amanah ketika melaksanakan dakwah. Lihat sahaja berapa ramai pendakwah yang sentisa leka dalam menjalankan dakwah. Mereka bukan sahaja tidak melaksanakan dakwah, tetapi menceritakan keburukan kepada ajaran Islam.

jangan berhenti menyebarkan dakwah, kerana amanah ini masih belum selesai, dan seharusnya dakwah ini berterusan menjadi agenda utama dalam hidup supaya pendakwah tidak akan leka dan merasakan tanggungjawab dakwah itu sesuatu yang wajib dan perlu dilaksanakan sebaik yang mungkin.

Ingatlah, walaupun kita akan merasa terbeban dengan amanah ini, tetapi ia akan menjadi keseronokan didalam jiwa kita kerana amal dan amanah yang kita lakukan dengan ikhlas ini hanya layak dibalas oleh Allah swt.

Pohonlah kepada Allah untuk memberikan kita kekuatan dan sahabat yang baik untuk memastikan diri kita sentiasa istiqamah dalam melakukan amanah yang cukup berat ini. InsyaAllah jika redha Allah yang kita inginkan, nescaya Allah akan meredhai diri kita dan memberikan ganjaran untuk kita mengecapi nikmat syurga yang kekal abadi..

0 comments: