Pages

Tuesday, February 15, 2011

Pagi


Alhamdulillah,dipagi yang hening ini Allah masih memberikan kita kekuatan untuk bangun menghadapnya. Berapa ramai diantara umat manusia yang apabila pagi menjelang, mereka akan mengerutkan muka dan seterusnya menarik selimut untuk tidur semula sedangkan pada ketika itu seruan dari panggilan Ilahi sudah berkumandang.

Pagi menjadi sebuah waktu yang sangat menyegarkan. Begitulah kuasa Allah yang tiada tolok bandingnya. Firman Allah:

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.(al-aaraf:54)

Hebat sungguh kuasa Allah yang berupaya untuk menyediakan nikmat yang sebegitu rupa kepada kita hambaNya. Pagi menjadi saksi peredaran bulan dan matahari. Pagi juga menjadi saksi pertukaran waktu siang dan malam supaya manusia menyedari hakikat ciptaan Allah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu yang diciptakanNya. Tidak ada suatu perkarapun yang terhindar dari pengetahuan Allah swt.

Pagi membawa seribu erti, pagi juga menguji kekuatan diri, pagi juga menjanjikan seribu misteri. Apapun pagi tetap rahmat yang dikurniakan kepada Allah kepada hambanya yang bersyukur.
Hayatilah pagi dengan renungan iman, agar pagi itu menjadi permulaan ibadah kita pada yang esa. Jangan jadikan pagi sebagai medan untuk menunjukkan keegoan seorang hamba kepada tuhanNYa. Singkapilah rahsia pagi dengan sentuhan ibadah yang hanya tunduk dan berserah kepada Allah. Sesungguhnya disitu ada ruang untuk bersunyi-sunyian meminta petunjuk dari Maha Mendengar lagi Maha Pemurah.

Ya Allah, mudah-mudahan akan ada lagi pagi seperti ini bagiku…

0 comments: