Pages

Wednesday, February 9, 2011

LIHAT DENGAN MATA HATIMU



Hati ibarat sebuah institusi yang besar didalam perjalan hidup manusia dan roh. Hati juga boleh diibaratkan sebagai raja yang tertinggi dalam struktur badan manusia. Bukan dalam peringkat roh sahaja bahkan ia juga diakui oleh pakar fizikal masakini.

Dalam islam hati disifatkan oleh rasulullah sebagai permulaan untuk tercetusnya sebuah kelakuan. Ini berdasarkan sabda baginda

“Didalam setiap jasad ada seketul daging, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasad, jika ia baik maka baiklah seluruh jasad, ketahuilah ia adalah hati.”

Jesteru diatas peripentingnya hati ini, Islam menyuruh penganutnya untuk sedaya upaya menjaga hati ini daripada layu dengan pujukan rayu dari syaitan laknatullah.

PERINTAHLAH HATI DENGAN IMAN

Sebagai seorang muslim yang beriman,kita perlulah memastikan bahawa hati yang dianugerahkan oleh Allah ini dijaga dan diperintahkan dengan sebaik-baiknya. Sesungguhnya tidak ada pemerintah kepada hati yang lebih baik untuk seorang anak adam itu daripada iman yang mantap kepada Allah.

Kebelakangan ini kita melihat kebejatan gejala sosial semakin berleluasa seolah-olah ia seperti perkara yang biasa. Lihat sahaja didada-dada akhbar tentang jenayah pembunuhan kejam, pembuangan bayi serta banyak lagi. Inilah akibatnya jika hati dikawal oleh nafsu durjana.

Gejala couple contohnya walaupun sudah tahu ianya haram disisi Islam tetapi masih ada yang menganggap ada kebaikan disebaliknya dengan memberikan alasan mudah fokus untuk belajar bersama, tidak lagi rasa sunyi serta ituadalah fitrah manusia. Sedangkan apa yang manusia tahu tentang fitrah yang terbaik untuk mereka? melainkan Allah yang mengetahui semuanya. Firman Allah:

“Dan janganlah kamu mendekati zina”

Jangan sesekali membiarkan hati dijajah oleh hawa nafsu, kerana pasti syaitan akan mudah untuk menjatuhkannya dan akhirnya manusia akan hanyut dan leka dibuai maksiat yang dianggap indah pada matanya, sedangkan mata hatinya sudahpun buta ditutupi dosa.

BAGAIMANA MENJAGA HATI?



Berkata seorang ulama, Ibrahim Al-Khawas RA: “ Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut. Pertamanya, bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya. Kedua, mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa. Ketiga, bangun ( beribadat ) di waktu malam. Keempat, menghampirkan diri kepada Allah ( beribadat ) disepertiga malam dan yang kelimanya, sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh ”.

Inilah yang telah dikatakan oleh seorang ulama tasawwuf tentang penjagaan hati yang sempurna. Sesungguhnya hati dan seluruh jasad kita ini adalah milik Allah dan sewajibnyalah kita sebagai hamba Allah menjadikan Allah sebagai tempat merujuk dan pengubat jika berlaku kesakitan pada hati kita.

Kesemua cara menjaga hati itu tadi jika dirumuskan, ia akan bertemu dengan satu titik yang sama iaitu ubat hati yang paling mujarab adalah menyerahkan hati itu kepada pemilik hati yang sebenar iaitu Allah swt.
Firman Allah:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik". (QS Al Hadid:16)

Alangkah bahagianya sekiranya kita memperolehi hati yang sentiasa takut dan tunduk kepada Allah walaupun dalam keadaan yang tidak disukai oleh manusia.

0 comments: