Pages

Wednesday, February 4, 2009

HIASAN TERINDAH



Wanita adalah hiasan dunia, dan sebaik-baik hiasan adalah wanita yang solehah. Begitulah ungkapan yang begitu indah yang ditujukan khas kepada para wanita di dunia ini.

Sesungguhnya muslimat memainkan peranan yang sangat penting dalam perjuangan
Islam. Tipu!, jika ada yang mengatakan wanita tidak menyumbangkan jasa dalam menegakkan Islam.Lihat sahaja pengorbanan yang dilakukan oleh saidatina Khadijah isteri kesayangan Rasulullah yang sanggup mengorbankan harta benda serta perniagaanya hanya kerana ingin menyokong perjuangan Rasulullah menegakkan agama Islam yang Tercinta.

Lihat pula pada peperangan Uhud yang menyaksikan Nusaibah mempertaruhkan nyawa demi melindungi batang tubuh Rasulullah yang dikepung oleh tentera kuffar. Dan bayarannya nyawa Nusaibah pergi menghadap Allah sebagai seoran syuhada'

Demikianlah kehebatan kaum Hawa dalam lipatan sejarah kebangkitan Islam. Perjuangan dan pengorbanan mereka mendaulatkan agama Islam begitu disanjungi dan sentiasa diingati. Bagi ana mereka telah berjaya mencipta sejarah mereka yang tersendiri.

Sudah terbukti bahawa muslimat mempunyai tempat yang istimewa dalam lipatan sejarah Islam. Muslimat boleh diibaratkan sebagai sebahagian daripada tubuh badan para pejuang, jika tiada mereka maka tiada upaya lah para pejuang untuk melangkah maju kehadapan.ternyatalah perwatakkan mereka yang lemah lembut itu jangan disangka tidak boleh menggoncang dunia..

Jadi, sebagai seorang muslimat yang terlibat dengan gerakan dakwah, jangan mudah putus asa dalam mengharungi li
ku perjuangan ini. Ingatlah bahawa ketika Islam datang menyinari tanah Arab dan menyingkirkan zaman kegelapan, kaum hawa yang ditindas ketika itu,diangkat martabatnya oleh Islam..

sekadar renungan..

0 comments: