Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.
Kebelakangan ini saya melihat banyak perkara yang melanda
Jemaah yang kita cintai ini. Pada pengamatan saya perkara ini makin
menjadi-jadi setelah Pimpinan Tertinggi PAS dan Majlis Syura Ulama meluluskan
untuk mengambil pendekatan politik Tahalluf Siasi bersama rakan parti lain
iaitu DAP dan PKR. Isunya sekarang, kecelaruan mula timbul apabila ada beberapa
pimpinan tertinggi PAS lebih memenangkan pandangan pimpinan parti lain daripada
Tuan Guru Presiden dan Majlis Syura Ulama dalam PAS. Kalau diikutkan, sindrom
dikalangan pimpinan yang tidak sebulu dengan Presiden ini sudah berlaku sebelum
keputusan untuk bertahalluf dengan pakatan diambil sebagai stratergi lagi, cuma
ianya semakin membarah dan menjadi-jadi setelah tahalluf berlaku. Baru-baru ini
juga saya ada terbaca mengenai ulasan seorang mahasiswa berkenaan pilihanraya
kerajaan tempatan yang diperjuangkan oleh DAP tetapi tidak dipersetujui oleh TG
Presiden. Bagi saya semua pihak berhak membuat ulasan, tetapi apabila beliau
juga menyentuh tentang prinsip kelima dalam usul 20 karangan Assyahid Imam
Hassan Al-Banna, saya terasa terpanggil untuk menelusuri semula maksud sebenar
kupasan usul tersebut.
Prinsip ke-5:
Siyasah Syar’iyyah. Pandangan Imam (pemerintah) atau Naibnya
(timbalannya) pada perkara yang tidak mengandungi nas, atau perkara yang boleh
diandaikan beberapa wajah pendapat atau mengandungi “masalih mursalah” boleh
dipraktikkan selagi tidak bertembung dengan kaedah syara’. Adakalanya ia
berubah bergantung kepada keadaan, uruf dan adat. Prinsip asal ibadat ialah
taabud tanpa menghiraukan makna-makna, dan prinsip asal adat ialah melihat
kepada rahsia-rahsia, hikmah dan tujuannya.
Merujuk kepada prinsip di atas, ketua atau naib ketua
sesebuah Jemaah berhak mengutarakan pandangan dan perlu dipraktikkan oleh ahli
selagi pandangan itu tidak bercanggah dengan kaedah syara’. Dari sudut hukum
berijtihad pula, ijtihad mereka diambil kira kerana ijtihad mereka sah dari
sudut syara’ dan ia masih diberikan 1 pahala sekiranya tersilap.
Memahami perkara diatas berulang-ulang kali, saya masih
tidak dapat melihat kenapa TG Presiden perlu diasak bertubi-tubi daripada
beberapa pimpinan dan konco-konconya. Dari sudut apa mereka melihat TG Presiden
sebagai orang yang duduk dikandang pesalah hanya kerana beliau tidak bersetuju
dengan pandangan rakan pimpinan parti lain dalam PR. Perkara ini bukan sahaja
berlaku ketika berhadapan dengan isu pilihanraya pihak berkuasa tempatan (PBT),
tetapi sebelum dari itu isu langkah kajang yang menatijahkan pertukaran MB
Selangor, stratergi yang sangat licik dan tidak menguntungkan apa-apa kepada
PR.
Seterusnya, pandangan ketua mestilah berada dalam 3 ruang
lingkup iaitu:
1.
Perkara yang tiada nas
2.
Perkara yang boleh diandaikan beberapa sudut
3.
Masalih mursalah (perkara yang tidak dinaskan
oleh syara’ untuk menerimanya atau mengabaikannya)
Melihat kepada 3 perkara diatas, sekali lagi saya tidak
dapat menangkap dimana silapnya TG Presiden dalam mengeluarkan pandangan
tentang isu PBT. Bagi saya, TG Presiden seorang yang berpandangan jauh dan
bijak dalam mengemudi PAS dalam medan politik ini. Memang fakta yang diberikan
oleh saudara Lim Kit Siang dan Ong Kian Ming tentang peratusan cina dan melayu
yang menyaksikan kaum melayu menguasai menguasai 6 kawasan perbandaran adalah
benar, tetapi isu yang dibangkitkan bukan sahaja tentang peratusan penduduk,
tetapi lebih dari itu dominasi kuasa ekonomi yang menyaksikan kaum yang lain
berada ditangga tertinggi dimajoriti kawasan Bandar. Jadi, secara logiknya
sudah tentu sekiranya PBT dilaksanakan, sudah pasti kaum yang satu itu akan
mendominasi dan ia akan pasti mencetuskan huru hara dan mungkin akan
mencetuskan semula peristiwa 13 Mei.
Dalam masa yang sama, kita melihat isu-isu yang melibatkan
perbentangan rang undang-undang kanun jenayah syariah di parlimen dari wakil
PAS Kelantan tidak dibawa secara serius oleh segelintir pimpinan dalam PAS
sedangkan ia melibatkan hukum islam yang sudah termaktub dalam Al-Quran dan
sudah jelas ia melibatkan syariat islam.
Adakah pemimpin tidak boleh disanggah?
Jawapanya pemimpin boleh disanggah sekiranya mereka
melakukan arahan yang jelas bertentangan dengan syara’. Sekiranya arahan itu
hanya berkisar kepada masalih mursalah maka ia tidak sepatutnya dijadikan bahan
untuk menyanggah apatah lagi untuk menjatuhkan kredibiliti pimpinan. Dalam isu langkah kajang dan PBT saya tidak melihat pandangan yang dikeluarkan oleh TG Presiden menyalahi mana-mana hukum syara' dalam Islam. Dalam Islam juga kita diajar dengan adab-adab yang baik termasuklah adab dalam menasihati
pimpinan. Apabila sudah ada pimpinan yang lain mula berani untuk menjatuhkan TG
Presiden secara terbuka, jangan pula menyalahkan sesiapa sekiranya ada kumpulan
yang akan membalas perkara yang sama kepada mereka.
PR bukan JEMAAH
Setahu saya, telah banyak kali ahli PAS diseluruh nagara
diingatkan oleh TG Presiden tentang kedudukan PAS dan jalan Tahalluf Siasi yang
diamalkan bersama rakan pakatan yang lain. Kita bertahalluf untuk
perkara-perkara yang dipersetujui bersama membawa kebaikan kepada rakyat
seperti membanteras rasuah, mewujudkan pemerintahan yang adil dan
bermacam-macam kebaikan lagi kepada rakyat.
Dasar PAS tetap sama iaitu masih utuh mempertahankan perjuangan
mendirikan Negara Islam dan menegakkan syariat Islam di Negara ini. Jemaah kita
bukan PR tetapi PAS, jesteru ketaatan hanya perlu diberi kepada pimpinan PAS
bukan PKR dan DAP.
Saya juga sangat tidak setuju dengan konsep taat dan wala’
sebagai candu dalam Jemaah. Dalam rukun baiah taat menjadi rukun keenam yang
diberi penekanan oleh Assyahid Imam Hassan Al-Banna. Saya yakin dan percaya
setiap Jemaah pasti sudah menjadikan rukun baiah ini sebagai teks usrah mereka
disemua peringkat. Jika benarlah begitu, sudah pasti mereka yang tidak boleh
taat kepada TG Presiden telah memberikan taat mereka kepada Jemaah lain. Jadi
mengapa perlu berada dalam PAS dan memegang tampuk kepimpinan tetapi memberi
taat kepada Jemaah yang lain? Pandangan saya, lebih baik keluar dari PAS.
Saya juga sangat menyarankan semua pimpinan dan
sahabat-sahabat yang terikut dengan mereka yang cuba membuat onar dalam Jemaah
PAS yang kami sayangi ini untuk menghadamkan pembacaan tentang rukun bai’ah
terutama pada rukun FAHAM dan 20 usul yang bersamanya. Mungkin dengan cara itu
akan dapat menjernihkan lagi pemahaman mereka dengan adab dan cara untuk hidup
berjemaah agar tidak lagi mengulangi kesalahan yang sama.
Sekadar pandangan daif dari diri yang hina…
#kamisayangulama
#welovetokguru
Muhammad Irsyad Syafiq Bin Burhanuddin@Abu Muslim Al Amiri.
1 comments:
mantob tuan! sikit lg makam tok guru !
Post a Comment