Pages

Thursday, June 18, 2009

MENGAPA ISLAM

Firman Allah


“ sesungguhnya agama yang disisiKu adalah Islam”


dalam meneliti kembali ayat yang saya ingin kongsikan di atas, jelas sekali bahawa Allah hanya meredhai Islam sebagai agama yang betul-betul dapat menyelamatkan manusia didunia dan diakhirat.

sudah ramai yang bertanya kepada saya mengapa ianya perlu Islam? Bukan sahaja non- muslim tetapi ramai juga muslim yang bertanyakan hal ini. bingung juga pada mulanya untuk menjawab soalan tersebut. mujurlah baru-baru ini saya ada menghadiri forum yang membincangkan tentang Islam dan Negara. dalam kupasan isu tersebut, banyak membincangkan tentang apa itu Islam dan mengapa Islam perlu dipilih berbanding agama yang lain.


SATU AJEN PERUBAHAN


Islam adalah satu ajen perubahan untuk corak hidup manusia. mana mungkin kita dapat nafikan peranan Islam ini. lihat sahaja pada zaman sebelum kedatangan Islam, manusia begitu jahil, ada yang sanggup membunuh anak perempuan kerana kepercayaan yang karut, tidak kurang juga golongan wanita yang menjadi bahan gurauan dan dianggap sebagai alat pemuas nafsu sahaja. tetapi apabila nur Islam datang dan masuk ke dalam zaman itu, maka corak jahiliyyah telah berubah, anak-anak tidak lagi dibunuh dan kaum wanita tidak ditindas malah diangkat martabat mereka sebagai kaum yang suci dan perlu dilindung.


KESAMARATAAN


Islam mengamalkan konsep samarata kepada semua penganutnya. dalam Islam hanya yang berilmu dan bertaqwa kepada Allah sahaja yang mempunyai darjat disisi Allah dan akan selamat didunia dan akhirat. tiada diskriminasi antara kaum dan tiada diskriminasi antara darjat yang selalu diketengahkan oleh budaya sekularisme kini.


SATU TUHAN


Islam wujud dan dicipta oleh Allah dan Islam hanya akan tunduk menyembah kepada Allah sebagai pencipta dan yang maha sempurna. Ini menjadikan islam pilihan yang terbaik kerana ciri yang unik inilah yang menyebabkan umat Islam tetap teguh dalam mempertahankan yang hak dan menjauhi yang batil. dengan konsep ini juga umat Islam tidak akan celaru dan keliru untuk beribadat kerana ketumpuan ibadat umat Islam hanya kepada Allah Azzawajalla.


inilah di antara hujah dan jawapan untuk soalan mengapa kita perlu memilih Islam. sebagai umat Islam yang diikat dengan akidah yang benar dan mantap, kita seharusnya tahu yang Islamlah agama yang sebenar dan kita seharusnya mampu berkongsi dengan orang yang bukan muslim.


wallahualam…

0 comments: