Pages

Thursday, February 24, 2011

Optimis terhadap kemenangan Islam


Baru-baru ini saya ditanya sebuah persoalan yang agak menarik tetapi merunsingkan apabila memikirkannya.

“ akhi, boleh ana tanya satu soalan?”

“boleh, tanyalah”

“ ana bukan tak percaya dengan kemampuan Islam jauh sekali ragu dengannya”

Saya mendengar dengan penuh minat.

“Cuma… ana kurang pasti, boleh ke Islam menang? Dan kalau menang sekalipun, boleh ke Islam memerintah dengan sistematik seperti yang telah ditunjukkan oleh golongan sekular?”

Saya tersenyum dengan persoalan itu. Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya diajukan dengan persoalan sebegini. Ada diantaranya begitu prejudis terhadap perjuangan dankemenangan Islam. Bukankah sudah begitu banyak firman Allah yang telah menjanjikan bantuan dan kemenangan Islam satu hari nanti. Cuma mungkin rasanya kerana perjalan ini terlalu jauh dan terlihat mustahil dimata mereka menyebabkan persoalan ini timbul. Ingatlah kepada firman Allah:

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu).(At-Taubah:42)

PENGAJARAN SIRAH

Peristiwa di Gua Thur

Marilah kita melihat betapa optimisnya seorang manusia yang bernama Muhammad bin Abdullah terhadap pertolongan Allah, dalam keadaan yang mendesak dan tertekan yang dilancarkan oleh kaum kafir di Quraish.

Ketika berhenti rehat dan menyusun stratergi di dalam gua thur, baginda melihat Abu Bakar begitu pucat dan takut kerana tekanan yang memuncak, lalu baginda menenangkan beliau dengan janji Allah, baginda berkata “jangan bimbang sesungguhnya Allah bersama dengan kita” dan peristiwa ini di rakam oleh Allah untuk pengajaran didalam Al-Quran. Firman Allah:

“Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (At-Taubah:40)

Suraqah bin Malik

Sekali lagi baginda mempamerkan sifat optimis terhadap kemenangan apabila mnawarkan dua gelang maharaja parsi sekiranya suraqah tidak memburu baginda lagi. Walaupun pada ketika itu, Islam masih belum memiliki kerajaan dan masih lemah. Tambahan pula untuk mendapatkan gelang maharaja parsi itu, baginda perlulah menumpaskan maharaja kisra dan kerajaan parsi yang memegang kuasa dunia ketika itu.

Tawaran itu jelas menunjukkan betapa optimisnya baginda terhadap masa depan Islam. Akhirnya tawaran itu menjadi kenyataan pada zaman saidina Umar apabila Berjaya menawan parsi dan gelang itu menjadi milik suraqah bin malik yang telah memeluk Islam ketika itu.

JANJI-JANJI ALLAH

Allah pasti mengurniakan kemenangan dan bantuan kepada perjuangan Islam, kerana Allah lah sebaik-baik penjaga untuk agama ini.

Firman Allah:

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mengutuskan sebelummu (wahai Muhammad) Rasul-rasul kepada kaum masing-masing, lalu mereka membawa kepada kaumnya keterangan-keterangan yang jelas nyata; kemudian Kami menyeksa orang-orang yang berlaku salah (mengingkarinya); dan sememangnya adalah menjadi tanggungjawab Kami menolong orang-orang yang beriman.
(Ar-Ruum:47)

Firman Allah:

Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).(At-Taubah:32)

Firman Allah:

Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya.(Al-Anfal:30)

Islam yang dibawa oleh kita pada hari ini, tidak ada perbezaan dengan Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah, jesteru seharusnya kita semua lebih yakin dan optimis dalam perjuang ini.

Nabi Ibrahim berjaya menumpaskan rejim Namrud laknatullah, Nabi Musa dan Nabi Harun berjaya menumpaskan kerajaan tuhan palsu firaun laknatullah, sementara Nabi Muhammad berjaya menumpaskan kuffar dan yahudi laknatullah. Sejarah telah membuktikan bahawa tidak ada yang akan kekal melainkan cahaya Islam yang dilindungi oleh Allah.

Maka mengapalah kita sering bertanyakan persoalan demi persoalan tentang keraguan itu tanpa mengambil peluang yang telah diberikan untuk memastikan Islam berada pada tempatnya yang sebenar.

Rugilah sekiranya kita hanya mampu memikirkan persoalan tersebut, tetapi dari segi persiapannya tidak berada pada tahap mereka yang inginkan kemenangan. Ingatlah, kemenangan untuk Islam itu pasti, tetapi sejauh mana kita bersedia untuk mengisi kemenangan itu dengan sebaiknya…

Wallahualam.

0 comments: